Wetenschappelijk medisch onderzoek

De Janivo Stichting draagt uitsluitend bij aan projecten die zich richten op toegepast medisch onderzoek bij universitaire medische centra. Het onderzoek moet zich richten op verbetering van de medische zorg voor en/of de kwaliteit van leven van kinderen en jongeren met zeldzame ziekten.

Voor bekostiging komen in aanmerking: personeelskosten, materiële kosten, gericht wetenschappelijk onderzoek. De donatie bedraagt minimaal € 5.000 en maximaal € 50.000.

Projecten moeten verbonden zijn aan één van de Academische Kinderziekenhuizen in Nederland. Een aanvraag moet worden ondersteund door het afdelingshoofd. Aanvragen kunnen worden ingediend met gebruikmaking van een vast format. Aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 oktober. Besluitvorming vindt plaats in december.

Bij de kwaliteit van de aanvraag wordt onder meer gelet op:

Doelstelling: helderheid, reikwijdte en originaliteit

Plan: wetenschappelijke kwaliteit, helderheid, duidelijkheid ten aanzien van methodes, analyses, verwachte uitkomsten en reeds verricht voorwerk

Team: samenstelling onderzoeksgroep, wetenschappelijke expertise, track-record

Haalbaarheid: is het aannemelijk dat de doelen binnen de gestelde tijd worden bereikt met de beschikbare expertise, menskracht, faciliteiten en middelen?

Basaal wetenschappelijk (laboratorium) onderzoek, onderzoek gericht op genetische (waaronder DNA-) diagnostiek en ander onderzoek met behulp van moleculair biologische technieken komen niet voor een donatie in aanmerking.